pgb-vervoer

WMO vervoer

Voor wie?

Als u een mobiliteitsbeperking heeft, is reizen met (alleen) openbaar vervoer misschien niet goed te doen. Wanneer u niet (meer) met het openbaar vervoer kunt reizen en u uw vervoer niet zelf kunt organiseren, bijvoorbeeld met hulp van uw familie en/of uw sociale netwerk, dan kan de gemeente u hiervoor compenseren. Vervoer via de Wmo-taxi kan een oplossing zijn. Om gebruik te maken van de Wmo-taxi moet u contact opnemen met de gemeente waar u woont. Samen met u brengt de Wmo consulent uw vervoersbehoefte in kaart en wordt gekeken naar welke oplossing het best bij u past.

Als u wordt gecompenseerd door de toekenning van een Wmo-taxipas, dan kunt u tegen een gereduceerd tarief binnen een straal van 5 vervoerzones rond uw woonadres reizen. Dit is ongeveer 15-20 km rond uw woonadres. De gemeente brengt de vervoersbehoefte van de aanvrager in beeld. Aan de hand van de vervoersbehoefte wordt het jaarlijkse kilometerbudget toegekend.

De Wmo-taxi kunt u gebruiken voor sociaal recreatief vervoer, dus niet naar werk of school. Sociaal recreatief vervoer is bijvoorbeeld naar de supermarkt, naar de sportclub of naar familie of denk aan een bezoek aan de dokter of ziekenhuis. Voor reizen of naar het werk, een opleiding enz  bestaan aparte regelingen en daarom mag de Wmo-taxi hiervoor niet gebruikt worden.

Hoe werkt het?

  • U reserveert een  rit en geeft uw vertrek en aankomstadres op. U wordt dan van deur tot deur vervoerd
  • Maakt u gebruik van een rolstoel, rollator, looprek, scootmobiel of heeft u een geleide-, hulp-, werk- of SOHO-hond? Deze kan ook mee in de Wmo-taxi. U moet dit doorgeven bij het reserveren van de rit, zodat voor het juiste type taxi kan worden gezorgd
  • Het is voor de veiligheid van alle passagiers belangrijk dat uw scootmobiel goed vastgezet kan worden. Tijdens de rit mag u niet in uw scootmobiel blijven zitten
  • De Wmo-taxi neemt evt bagage mee. In verband met de beperkte ruimte is het niet toegestaan om hiervoor een extra zitplaats te gebruiken. Alle bagage moet in de laadruimte kunnen
  • U mag zich laten vergezellen door maximaal twee gezinsleden. Dit moet u bij het reserveren van de rit doorgeven. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis mee.
  • De Wmo-taxi rijdt van maandag tot en met zondag van 8:30 – 00:00 uur. Tot en met 00.30 uur is vervoer van of naar een NS- station nog mogelijk. Wanneer u 's morgens vroeg naar het ziekenhuis of dokter moet, en dit is voor 08.30 uur, dan kunt u ook reizen op basis van uw WMO pas.
  • De Wmo-taxi kan langs verschillende adressen rijden om andere reizigers op te halen of weg te brengen.

Reserveren

U kunt op de volgende manieren een taxirit reserveren:

  • Telefonisch: Bel 0512 203 333
  • Online: Bij een online reservering ontvangt u, of de persoon die namens u de rit reserveert, per ommegaande een bevestiging per e-mail.

Het reserveren werkt als volgt:

  1. U reserveert uw rit tijdig, maar in ieder geval uiterlijk 1 uur van tevoren
    1. U geeft uw pasnummer door aan de telefonist(e)
    2. U laat weten op welk adres u opgehaald wilt worden en naar welk adres u wilt reizen
    3. U geeft door hoe laat u opgehaald wilt worden en eventueel hoe laat u wilt aankomen
    4. Als u gebruikmaakt van een hulpmiddel (rolstoel, rollator, scootmobiel etc.) of een geleide-, hulp-, werk of SOHO-hond mee wilt nemen, dan geeft u dit bij de reservering aan
    5. U geeft door of er een begeleider of gezinslid meereist
    6. Regelmatig terugkerende ritten kunt u vooruit reserveren
  2. Heeft u gereserveerd, maar bent u toch verhinderd om te reizen? Dan moet u de rit zo snel mogelijk afmelden. U doet dit uiterlijk 1 uur van tevoren.

Kosten

De gemeente Heerenveen wilt met ingang van 12-08-2016 een eigen bijdragen van 0,10 per gereden kilometer gaan hanteren. Taxicentrale Heerenveen begrijpt dat u dit niet gewend bent, en daarom schrappen wij deze eigen bijdrage. Bij Taxicentrale Heerenveen betaalt u dus geen eigen bijdrage per rit.

Reizen er gezinsleden met u mee? Geef dit dan bij het reserveren door. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis mee. Uw rolstoel, rollator, looprek, of scootmobiel mag gratis mee. Dit geldt ook voor uw geleide-, hulp- of SOHO-hond.

Een overzicht van de gereden ritten per post of mail ontvangen behoort ook tot de mogelijkheden, deze kunt u opvragen bij ons via telefoonnummer 0513 203 333 of door een mail te sturen naar   Vermeld hierbij duidelijk uw pasnummer, naam, adres en woonplaats.

Wanneer er sprake is van een gecombineerde rit, betaalt u niet voor extra km vanwege het omrijden.

De rit

  • De Wmo-taxi kan een kwartier eerder of later dan het afgesproken tijdstip arriveren.
  • De Wmo-taxi blijft maximaal vijf minuten op u wachten.
  • De Wmo-taxi kan tijdens uw rit andere passagiers ophalen of wegbrengen. Uw reisduur bij omrijden mag in principe niet langer dan 15 minuten zijn van de rechtstreekse duur van de rit zijn.
  • Het kan voorkomen dat de taxi te vroeg bij u arriveert. Na telefonisch overleg met u kan de rit eerder dan afgesproken uitgevoerd worden. Schikt het u niet om eerder te reizen? Dan blijft de met de centrale gemaakte afspraak staan.
  • Te verwachten afwijkingen in vertrek- of aankomsttijd, groter dan 10 minuten, dienen tijdig door de vervoerder aan u te worden doorgegeven. U moet dan wel telefonisch bereikbaar zijn.
  • De Wmo-taxi mag onderweg niet op u wachten terwijl u een boodschap doet.
  • De opgegeven adressen moeten aan de openbare weg liggen. De Wmo-taxi komt niet op afgesloten terreinen als recreatieparken of in parkeergarages.

Gegarandeerde aankomsttijd

De Wmo taxi kan uw aankomsttijd garanderen voor ritten naar het station, ziekenhuis, bioscoop of theater, huwelijksplechtigheden, begrafenissen of crematies. Hierbij geldt dat:

  • U uw rit zo vroeg mogelijk reserveert, maar uiterlijk 2 uur van tevoren
  • U bij het reserveren van uw rit duidelijk aangeeft dat het om een rit met gegarandeerde aankomsttijd gaat.
  • U nooit te laat mag worden afgezet. U kunt wel eerder dan afgesproken tijd afgezet worden. Hiervoor geldt als maximum een half uur voor de afgesproken aankomsttijd.

Onze klantvriendelijke chauffeurs zijn u graag van dienst.

De chauffeur haalt u op van binnen, begeleid u naar de auto, en helpt u met instappen. Wanneer u boodschappen of koffers heeft zal de chauffeur deze voor u in de auto plaatsen, en thuis voor u in de hal zetten.

Kwaliteit en behulpzaamheid, dat zijn de steekwoorden wanneer u kiest voor Taxicentrale Heerenveen

Recensies

Dhr. Bloembergen - Heerenveen

" Dankzij Taxicentrale Heerenveen kan ik weer een erop uit. Dankzij het lokaal vervoer is het betaalbaar om met de taxi te gaan. Ik ben hier ontzettend blij mee"

Mw. C.D.F. Feenstra - Zwolle

" Hulde aan dit taxibedrijf. Een bedrijf waar persoonlijke aandacht voor de klant hoog staat. Wij willen Taxicentrale Heerenveen ontzettend danken voor de goede zorgen en super goed vervoer van onze vader. Deze chauffeurs allen erg behulpzaam en altijd gezellig" 

E. van der Veen - Heerenveen

" Wat hebben wij een geweldige dag gehad met het uitje wat is georganiseerd door Taxicentrale Heerenveen. Ben blij dat ik mijn WMO ritten kan rijden met deze geweldige mensen" 

Mw. Verstrating - Akkrum

" Top bedrijf, nooit meer anders" 

M.D. Hogervorst - Joure

"Voordelig Taxivervoer naar de luchthaven, en dat met nette chauffeurs. En de prijs dat is om te lachen. Zo voordelig ben ik het nog niet ergens tegen gekomen. Ik reis wekelijks naar Schiphol, en blijf dat zeker doen met Taxicentrale Heerenveen. Elke rit is weer een feest"

wmo voorkant

Voor vragen, meer informatie en reserveringen!